مربی یوگا ایران-مربی یوگا تهران-مربی یوگا کرج

مربی یوگا ایران-مربی یوگا تهران-مربی یوگا کرج

فواید یوگا بسیار زیاد است؛ یوگا نوعی ورزش می باشد که قدمت بسیار بالایی دارد، اما تا کنون نتوانسته است تا جایگاه خود را حفظ کند. این ورزش از حرکات کششی و تنفسی تشکیل شده است و باعث ایجاد آرامش در افراد می شود.

برای آن که بیشتر با این ورزش آشنا شوید و بهتر آن را بشناسید در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه یوگا

یوگا تاریخچه قدیمی دارد و از مکاتب شامانیسم باستان منشا گرفته است. شامانیسم یکی از مکاتب هند باستان می باشد، که هدف اولیه او شفا دادن مردم و در عین حال نزدیک کردن آن ها به مذهب بود.

اولین شواهد انجام یوگا، حک شدن انواع اشکال بر کوه های هندوستان می باشد، که این اشکال حک شده انجام تعدادی از حرکات یوگا می باشد.

پس از مدتی تعدادی نوشته درمورد یوگا بر روی سنگ نوشته های ساواراتی که از بزرگ ترین تمدن در هند به شمار می رود، یافت شد، که قدیمی ترین حرکات یوگا بر روی این سنگ نوشته ها وجود دارد.

پس از مدتی در هند و سپس در سایر مکاتب شرقی گشترش پیدا کرد. برای آن که ورزش یوگا به یک ورزش استاندارد تبدیل شود، سبک های کلاسیک حرکات یوگا به وجود آمد. در قرن بیستم انجام ورزش یوگا در سراسر جهان گسترش یافت، به طوری که در تمامی کشورها اساتید یوگا آموزشگاه هایی را برای آموزش به علاقه مندان در نظر گرفته اند.

یوگا چیست؟

یوگا مجموعه ای از نظم و انضباط فیزیکی، معنوی باستانی و شاخه ای از فلسفه است و از لحاظ لغوی به معنای اتحاد می باشد. نوعی فعالیت است که در گروه فعالیت های ورزشی قرار می گیرد.

این فعالیت ورزشی علاوه بر جسم باعث ارتقا و پیشرفت روحی نیز می شود. هدفی که می توان از این رشته ورزشی در نظر داشت رهایی و آزادی می باشد. توجه خاص به تنفس طی انجام فعالیت ها و حرکات بدنی از مهم ترین مراحل یوگا می باشد.

انجام دم در تعدادی از حرکات و بازدم در حرکات دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مزایای انجام ورزش یوگا

  • یکی از مهم ترین فواید این فعالیت ورزشی افزایش انعطاف پذیری بدن می باشد.
  • این ورزش باعث تقویت عضلات شده و به قوی تر شدن بافت های نرم بدن مانند: رباط ها، تاندون ها و … کمک می کند.
  • طی انجام مرتب این فعالیت ورزشی به مرور زمان باعث قدرتمندی بدن شده و به اصلاح مشکلات بدنی از جمله قوز یا نشستن نادرست کمک می کند.
  • انجام حرکات یوگا به مرور زمان تاثیر بسیار زیادی در روابط اجتماعی و بهتر شدن خلق و خو ایجاد می کند و باعث شادتر شدن روحیات افراد می شود؛ از مهم ترین دلیل این موضوع می توان به افزایش سطح اکسیژن بدن اشاره کرد.
  • تنفس های عمیق حین انجام حرکات یوگا باعث افزایش توانایی ریه ها می شود و این موضوع باعث تمدد اعصاب می شود. این موضوع به طور چشمگیری باعث بهبود افسردگی می شود.
  • از آن جایی که انجام حرکات یوگا باعث باعث توقف صداهای ذهن می شود، مرور زمان می توانید بر روی ذهن خود مسلط باشید.
  • از دیگر فواید این ورزش می توان به کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب اشاره کرد.
  • بسیاری از متخصصان برای درمان مشکلات بی خوابی و بد خوابی انجام تمرینات یوگا را پیشنهاد می دهند.
  • یوگا می تواند مشکلات و ناراحتی های ستون فقرات و کمر درد را برطرف کند.

نکات مهم برای انجام حرکات یوگا

  • اگر شما به بیماری خاصی مبتلا هستید یا باردار هستید قبل از انجام این فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنید.
  • انجام یوگا به تنها و بدون مربی کار درستی نمی باشد؛ انجام این تمرینات با یک مربی یا یک متخصص می تواند از آسیب های جدی هنگام انجام حرکات جلوگیری کند.
  • این فعالیت ورزشی برای سلامتی بسیار مفید می باشد، اما نمی توان ان را جایگزین فعالیت های ورزشی در نظر گرفت.
  • هنگام شروع یوگا عجول نباشید. آرام پیش بروید و از پایه شروع کنید؛ در مراحل اولیه تکنیک های لازم را آموزش دیده و سپس به انجام تمرینات کششی بپردازید.
  • هر جلسه پیش از انجام تمرینات یوگا، بدن خود را به خوبی گرم کنید. همان طور که می دانید پیش از انجام تمامی فعالیت های ورزشی باید بدن خود را گرم کنید تا از ایجاد آسیب های جدی جلوگیری شود.
  • لباس مناسب برای انجام این تمرینات باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد، تا به راحتی بتوانید در آن حرکت کنید.
  • نوشیدن آب فراوان در هنگام انجام فعالیت هایی که در اتاق های گرم و مرطوب انجام می شودف بسیار اهمیت دارد.
  • اگر انجام صحیح حرکتی را متوجه نشدید از استاد یا مربی خود پرسیده و سپس آن را انجام دهید.
  • انجام تمرینات یوگا نباید موجب آسیب به بدن شود، اگر هنگام انجام این تمرینات متوجه دردی شدید، انجام تمرین را متوقف کنید.

جمع بندی

همانطور که در قسمت بالا گفته شد ورزش یوگا از فواید بسیار بالایی برخوردار است. اگر فردی به دنبال افزایش انعطاف بدنی و اصلاح فرم بدن خود می باشد، بهتر است به انجام این فعالیت ورزشی بپردازد؛ همچنین افراد ورزشکار به خصوص ورزش بدنسازی که از انعطاف بدنی کمی برخوردار هستند، می توانند با انجام یوگا به افزایش انعطاف پذیری بدن کمک کنند.

بعضی از افراد که دارای بیماری های مختلف ستون فقرات هستند می توانند با مشورت پزشک خود و یک مربی خوب به بهتر شدن بیماری خود کمک کنند.

کلاس های موجود برای انجام حرکات و تمرینات یوگا بسیار محدود می باشد و در بسیاری از شهرها وجود ندارد یا خیلی کم است، به همین دلیل است که انجام این تمرینات در بعضی از شهرها بسیار شناخته شده نمی باشد.

تقویت ذهن با سوپر یوگای مغزی

«سوپر یوگای مغزی» یک تمرین بسیار آسان و در عین حال جذاب است که می‌تواند ضمن افزایش انرژی جسمی فرد، عملکرد ذهنی وی را نیز تقویت نماید. بر اساس مطالعات، گفته می‌شود که انرژی در اندام‌های انتهایی بدن، پس از مدتی به حالت راکد درآمده و در این حالت فقط با انجام «سوپر یوگای مغزی» می‌توانید انرژی مورد نظر را در مسیری مستقیم به سمت مرکز بدن هدایت نمایید تا پس از گذر از قلب، گلو و زبان در نهایت به مغز برسد.

خوب است بدانید که سوپر یوگای مغز، علاوه بر موارد ذکر شده، می‌تواند برای افرادی که دچار اختلالات وسواس فکری – عملی، اختلالات کم توجهی – بیش فعالی، زوال مغز، افسردگی و… هستند نیز کمک‌کننده باشد

سابقه به کارگیری سوپر یوگای مغزی به زمان‌هایی بسیار دور باز می‌گردد. در گذشته مربیان و والدین هندی برای تنبیه کودکان خود از یک روش تنبیهی تحت عنوان «مورگا» که به نوعی ترکیبی از متد سوپر یوگای مغزی است، کودکان را با تاثیرات اعجاب‌انگیز یوگا بر مغز آشنا نمودند.

مورگا با اینکه یک روش تنبیهی شناخته می‌شده است، اما در حقیقت اکسیژن‌رسانی به سیستم عصبی مغز را افزایش داده و در نتیجه در بهبود تمرکز و تقویت توانایی یادگیری کمک‌کننده بوده است.

تکنیکی مناسب برای اجرای سوپر یوگای مغزی

در ابتدا توصیه می‌شود که در موقعیت مناسب خود قرار بگیرید؛ یوگاکاران معتقد هستند برای نتیجه‌گیری بهتر از انجام فعالیت‌ها، جهتی که به سمت آن تمرینات را انجام می‌دهید بسیار اثرگذار است. به همین خاطر توصیه می‌کنند افراد مسن در جهت شمال بایستند و برای سایر افراد نیز جهت شرق، جهت مناسبی خواهدبود.

پس از آن تمام زیورآلات خود را کنار گذاشته و از خود جدا کنید. البته بسیاری از افراد از درآوردن حلقه ازدواجشان خودداری می‌کنند، در این باره خوب است بدانید با اینکه تاثیر یوگای مغز، در حالت عاری از زیورآلات بیشتر است اما معمولا حلقه ازدواج مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

پس از طی نمودن مراحل بالا حال باید حرکات روتین را انجام دهید. یعنی در ابتدا سعی کنید صاف بایستید و بدنتان را تا جای ممکن صاف نگه دارید. برای این کار نیاز است سر و کمرتان را کمی بالا بکشید و اجازه دهید که طول بدن و ستون فقراتتان کشیده شود، سپس شانه‌هایتان را باز کرده و پاهایتان را کاملا روی زمین قراردهید. حال باید زبانتان را به سقف دهانتان بچسبانید و در کل زمان تمرین در چنین موقعیتی باشید.

یکی دیگر از نمونه‌های سنتی تمرینات سوپر یوگای مغزی، قرار دادن دست‌ها روی نرمه گوش است. طبق تحقیقات، تحریک نقاط فشار نهفته بر قسمت نرمه گوش، سبب فعال‌سازی هر دو نیم‌کره شده و احساسی فراتر از تعادل را به مغز انتقال می‌دهد.

جالب است بدانید طبق پژوهشی از مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا نشان داده می‌شود، نیم‌کره‌های مغزی از جانب گوش چپ و راست تحریک می‌گردند؛ به این صورت که گوش راست نیم‌کره چپ و گوش چپ نیم‌کره راست را تحریک خواهدکرد. بنابراین زمانی که هر دو گوش هم‌زمان فعالیت خود را آغاز می‌کنند، نیم‌کره‌ها نیز همگام‌سازی شده و شروع کننده فعالیتی قوی در سطح مغز می‌شوند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید توصیه می‌شود تا هنگام گرفتن گوش ها، زانوهایتان را خم کرده و در هنگام پایین آمدن از بینی نفس بکشید و در هنگام بالا آمدن بازدم را از دهانتان خارج کنید. بعد از آنکه یک بار به درستی تمرین بالا را انجام دادید، حال می‌توانید آن را تا چند دقیقه تکرار کنید، فقط یادتان باشد در تمام طول تمرین بدنتان صاف و زبانتان به سقف دهان چسبیده باشد.

فواید سوپر یوگای مغزی

با انجام سوپر یوگای مغزی نقاط حساس در لاله گوش که در طب سوزنی نیز بسیار مورد توجه قرار دارند فعال می‌شود و با این کار ماده خاکستری مغز نیز تحریک می‌شود. از دیگر فواید Super Brain Yoga می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • همگام‌سازی نیمکره چپ و راست مغز
  • تحریک ظرفیت تفکر
  • توزیع انرژی و افزایش احساس آرامش
  • متعادل کردن فرد از لحاظ روانی
  • رفع استرس یا مشکلات رفتاری
  • افزایش شدید قدرت تحلیلی مغز
  • ایجاد خلاقیت بیشتر
  • افزایش انرژی ذهنی
  • تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری
  • توسعه قدرت‌های شناختی
  • بهبود تمرکز، توجه و قدرت حافظه
  • درمان آلزایمر، افسردگی خفیف، سندرم داون، اوتیسم، اختلال کم توجهی، بیش فعالی و ناتوانی در درست خواندن

چگونه با انجام حرکات یوگا به تقویت حافظه خود کمک کنیم؟

هنگامی که در حال انجام تمرینات یوگا هستید، ذهن و روان شما هر دو با هم درگیر خواهدشد که همین امر نیز موجب افزایش حافظه، تمرکز و دقت می‌شود. به طور خلاصه از معجزات یوگا برای ذهن می‌توان به غلبه با احساسات منفی، رام کردن ذهن مشوش با میلیون‌ها نشخوار فکری، افزایش هوشیاری و آگاهی، افزایش تمرکز و وضوح تفکرات ذهنی، افزایش پایداری در برابر مشکلات و… اشاره نمود. شما نیز با انجام هر یک از حرکات زیر می‌توانید به تقویت حافظه و افزایش بهره‌وری ذهنی خود کمک نمایید.

۱- حافظه قدرتمند با تاداسانا یا حرکت کوه

این حرکت به صورت ایستاده انجام می‌شود که می‌تواند در ایجاد آرامش، افزایش تمرکز و بهبود نفس کشیدنتان موثر واقع شود. همچنین با انجام این حرکت می‌توانید به بی‌خوابی و سردرد خود نیز غلبه کنید. برای انجام حرکت تاداسانا:

  • مستقیم بایستید و پاهای خود را جفت کنید.
  • دستانتان را در کنار پاهایتان قرار داده و سپس پنجه‌های دست را بالا آورده و در مقابل خود قرار دهید.
  • شکم و شانه‌ها را عقب و سینه خود را جلو بدهید.
  • چانه خود را به موازات زمین و تاج سر خود را رو به سقف نگه دارید و سپس به آرامی عمل دم و بازدم را انجام دهید.

یوگای تخصصی برای سیاتیک کرج-یوگا و حرکات اصلاحی برای سیاتیک کرج/مشاوره واتساپ و تلگرام09919952242

یوگا برای دیسک کمردر کرج-تمرینات یوگا برای دیسک کمر و گردن کرج/مشاوره تلگرام و واتساپ09919952242

یوگا و ماساژ سالمندان کرج-یوگا و ماساژ بیماران خاص کرج/مشاوره واتساپ و تلگرام09919952242

https://massagedarmanikarajir.ir/

مربی یوگا ایران-مربی یوگا تهران-مربی یوگا کرج
مربی یوگا ایران-مربی یوگا تهران-مربی یوگا کرج

مربی یوگا ایران-مربی یوگا تهران-مربی یوگا کرج
مربی یوگا ایران-مربی یوگا تهران-مربی یوگا کرج