لیست باشگاه های یوگا در کرج

لیست باشگاه های یوگا در کرج

آموزش یوگا چگونه است؟

برای شرکت در کلاس یوگا نیازی نیست که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید. در واقع این ورزش کمک می‌کند تا به‌مرور انعطاف‌پذیر شوید. شما باید برای شروع کلاس مربی و یک سبک را پیدا کنید که متناسب با نیازها، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و وضعیت جسمانی فعلی شما باشد. بسیاری از تمرینات این ورزش ساده بوده و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. حتی می‌توانید برای انجام یوگا در خانه از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید.

برای شرکت در کلاس یا حتی انجام یوگا در خانه لباس راحت، دارای کشسانی و کمی گشاد بپوشید. در انجام تمرینات ممکن است لازم باشد کفش‌های خود را دربیاورید. برای آموزش یوگا باید حداقل هفته‌ای دو بار در کلاس شرکت کنید. معمولاً کلاس‌ها ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشند. پیش از شروع تمرینات موارد زیر را رعایت کنید:

  • لوازم جانبی مانند ساعت مچی و لنز‌های خود را دربیاورید. اگر موهای بلندی دارید، آن‌ها را جمع کنید.
  • با شکم پر تمرینات را انجام ندهید.
  • از زیرانداز یوگا بدون لغزش استفاده کنید. اندازه آن باید به‌قدری باشد که راحت به پشت دراز بکشید.
  • حرکاتی را برای گرم‌کردن انجام دهید. ماهیچه‌ها باید برای کشش‌های پیچیده آماده باشند.
  • در محیطی آرام تمرین کنید.

تنفس‌ های یوگا

تنفس یک فرایند بدنی ذاتی و خودکار است. هر شخص در روز حدود ۲۳ هزار بار این کار را تکرار می‌کند. کاری که در تمرینات باید انجام دهید، تمرین تنفس به‌صورت عمیق و اصلاح‌شده است. باید در حین تمرینات آرام و عمیق از طریق بینی نفس بکشید. اجازه دهید، ریه‌های شما پر شود و شکم و قفسه سینه بالا بیاید. به‌آرامی از طریق بینی بازدم انجام داده و این تمرین را دوباره انجام دهید.

حرکات دونفره در یوگا

بسیاری از حرکات این ورزش به شکل انفرادی است. اما برای ایجاد تنوع در تمرینات می‌توان به‌صورت دونفره هم آن‌ها را انجام داد. این نوع یوگا راهی عالی برای تقویت ارتباط و ایجاد اعتماد بین زوجین است. یکی از تمرینات دونفره به این شکل است که باید دو نفر روبروی هم بنشینند. پاها را از هم بازکرده و کف پا را به کف پای طرف مقابل بچسبانند و دست یکدیگر را به‌آرامی از ساعد بگیرند. یکی از طرفین باید طرف مقابل را به‌آرامی به سمت خود بکشد تا او باسن خود را بلند کند.

برای حفظ تعادل هم می‌توان تمرینات دونفره انجام داد. دو نفر باید شانه‌به‌شانه هم بایستید و پاهای خود را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. وزن خود را روی پای نزدیک به هم قرار داده و پای دیگر را از زمین بلند کنید. سپس زانو را خم کرده و کف پا را به ران خود تکیه دهید. به‌هیچ‌وجه کف پا را روی زانو نگذارید. در حالتی که به هم تکیه داده‌اید، دستتان را بالا برده و دست طرف مقابل را از بالا بگیرید. در این حالت کشش را می‌توانید حس کنید.

حرکات یوگا برای شکم

بسیاری از تمرینات این ورزش به ایجاد کشش در ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. برخی از تمرینات شکم را صاف کرده و در این ناحیه کشش ایجاد می‌کنند. تمریناتی مانند ژست کبرا عضلات شکم را تقویت می‌کنند. برای انجام آن باید به شکم روی زمین دراز بکشید. دستان خود را روی زمین قرار داده و پاها را کاملاً روی زمین قرار دهید. به‌آرامی قسمت بالای بدن را بالا بکشید. این موقعیت را باید به مدت ۲۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید. برای بازدم به حالت خوابیده بازگردید.

یوگا برای کودکان

این ورزش برای کودکان و نوجوانان هم می‌تواند مفید باشد. یوگا به شیوه صحیح به رشد و تقویت جسمانی کمک می‌کند. انجام ورزش یوگا مقدماتی می‌تواند تاب‌آوری، خلق‌وخو و مهارت‌های خودتنظیمی مربوط به احساسات و استرس را بهبود بخشد. البته انجام تمرینات برای کودکان باید زیر نظر مربی آموزش‌دیده انجام شود. برخی حرکات این ورزش برای سنین پایین مناسب نیست و ممکن است مضر باشد.

ورزش یوگا در خانه (یوگا آنلاین)

انجام این ورزش بدون مربی (به صورت آنلاین) هم امکان‌پذیر است و کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • یک اپلیکیشن مناسب انتخاب کنید.
  • فضا و زمانی را در خانه خود پیدا کنید که بتوانید بدون وقفه تمرین کنید.
  • مانند کلاس یوگا، با تمرکز کوتاه شروع کنید.
  • یک زمان مشخص تنظیم کنید و به آن متعهد شوید.
  • همیشه در پایان ورزش، زمانی را برای سکوت و سکون بگذارید.

کدام سبک یوگا بهتر است؟

طبق نظر ورزشکاران، آشتانگا یوگا می‌تواند در دسته بهترین تکنیک‌های این ورزش قرار گیرد. آشتانگا با یک جریان مداوم و آرام شروع می‌شود. ورزشکارانی که به دنبال تمرینات شدیدتری هستند از این نوع یوگا که گاهی به آن وینیاسا یا یوگای قدرت نیز گفته می‌شود، لذت می برند. آشتانگا در بدن گرما ایجاد می‌کند تا آن را از سموم پاک کن

یوگا از نظر طب سنتی: یوگا و چاکراها

کلمه «چاکرا» به معنی چرخان است. چاکراها در واقع نقاط مرکزی انرژی، افکار و احساسات هستند. به گفته استادان یوگیک، چاکراها تعیین می‌کنند که چگونه افراد از طریق واکنش‌های احساسی بتوانند خواسته‌ها یا بیزاری، سطح اعتمادبه‌نفس یا ترس و حتی علائم و تأثیرات جسمانی را تجربه کنند.

هنگامی که انرژی در یک چاکرا مسدود می‌شود، باعث عدم تعادل جسمی، روحی یا احساسی شده و علائمی مانند اضطراب، بی‌حالی یا مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. آسانا بسیاری از حرکات فیزیکی در هاتایوگا است. در این تمرینات از آسانا برای آزادسازی انرژی و تحریک چاکرای نامتعادل استفاده می‌شود.

چاکراهای اصلی بدن در ورزش یوگا

۷ چاکرا اصلی در یوگا (ورزش جسمی روانی) وجود دارد که هرکدام بر مورد خاصی تمرکز دارند:

  • ساهاسرارا: چاکرای تاج که در تاج سر قرار دارد و نمادی از ارتباط معنوی است.
  • آژنا: چاکرای چشم سوم که بین ابروها قرار دارد و با شهود مرتبط است.
  • ویشوددا: چاکرای گلو مربوط به مصونیت و ارتباط کلامی است.
  • آناهاتا: چاکرای قلب که در مرکز قفسه سینه قرار دارد و بر روابط حرفه‌ای و شخصی تأثیرگذار است. هرگونه عدم تعادل در این چاکرا روی سطح اکسیژن، هورمون‌ها، بافت و کنترل اندام‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • مانیپورا: چاکرای شبکه خورشیدی که ناحیه معده قرار دارد. این چاکرا مربوط به اعتمادبه‌نفس، خرد و انضباط شخصی است.
  • سوآدهیستانا: چاکرای مقدس که در زیر شکم قرار دارد. لذت، رفاه و نشاط را به هم متصل می‌کند.
  • مولادارا: چاکرای ریشه که در قسمت پایین ستون فقرات قرار دارد. ذهن و بدن را به زمین متصل می‌کند تا فرد را ثابت نگه دارد. این چاکرا عصب‌های سیاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را کنترل می‌کند.

متن انگلیسی: «Yoga is one of the most basic ways to balance each chakra because it creates alignment in the physical body.»
ترجمه فارسی: «یوگا یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای ایجاد تعادل در هر چاکرا است، زیرا باعث ایجاد هماهنگی در بدن فیزیکی می‌شود.»

باشگاه یوگا در درختی کرج

هزینه کلاس یوگا کرج

آموزش یوگا از مبتدی تا پیشرفته در کرج